Vilkår for Service og Support vedrørende printløsninger
DOCUMENTS PEOPLES
VILKÅR FOR SUPPORT
- SERVICE
1.1 Hardware service aftaler
Der kan tegnes en serviceaftale som dækker reservedele, arbejdsløn, kørsel samt toner. Andre forbrugsstoffer er kun dækket, hvis dette er skriftligt aftalt. Document People skal ved fejl i udstyret som følge af normal brug udføre justeringer og reparation af udstyret i henhold til udstyrets tekniske specifikationer.
Serviceaftalen forudsætter at kunden giver Document People adgang til at tage de udskiftede dele med retur. Document People kan efter eget valg anvende nye eller renoverede reservedele, toner med samme funktionalitet som nye dele.
Normal vedligeholdelse og rengøring, som kunden ifølge brugermanualer eller lignende materiale selv skal udføre, samt installation og flytning af udstyret er ikke omfattet af serviceaftalen.
1.2 Udskiftning af toner og øvrige forbrugsstoffer
Document People vil med forretningsmæssig rimelighed bestræbe sig på at gennemføre levering af toner og forbrugsstoffer inden for to arbejdsdage fra ordredato.
Leveringen vil ske til den af kunden oplyste leveringsadresse. Det leverede Toner og forbrugsstoffer må udelukkende anvendes på udstyr omfattet af denne serviceaftale.
Eventuel hastelevering toner og forbrugsstoffer kan ske mod betaling af et af Document People fastsat gebyr for hastelevering. Kunden er forpligtet til at oplyse tællerstand og serienummer på udstyret ved bestilling af toner og forbrugsstoffer.
1.3 Support af maskinsoftware
Document People vil, i det omfang denne anser det for relevant, levere opdateringer af softwaren, som indeholder fejlretninger.
Document People bestemmer, hvilken version, der skal leveres. Opdateringer, som ikke er klassificerede som kunde installer bare, skal installeres af Document People.
Funktionsopdateringer af software er ikke omfattet af serviceaftalen og betales særskilt.
Ved konstatering af fejl i software skal Document People være kunden behjælpelig med at rette fejlen eller oplyse om, hvornår fejlen kan forventes rettet eller meddele, at rettelse ikke kan lade sig gøre.
Hvis den anmeldte fejl ikke findes i softwaren eller i et andet produkt, hvor Document People har vedligeholdelses ansvar, skal kunden betale Document People for arbejdstid og andre omkostninger.
Det samme gælder for support på udstyr og software, som ikke er omfattet af serviceaftale med Document People.
Dersom kunden ikke installerer nye vedligeholdelses opdateringer, er Document People ikke forpligtet til at yde support. Hvis det er muligt, vil Document People imidlertid yde support mod fakturering pr. time.
1.4 Fejlretning
Fejlretning kan, efter Document People s valg, foretages ved hjælp af support materiale leveret med produktet, information via Web side, E-mail, telefonsupport eller teknikerbesøg.
Kunden er forpligtet til, i rimeligt omfang, at medvirke til fejlretning, samt at give Document People adgang til udstyret via Internettet, i de tilfælde hvor udstyret indeholder en funktionalitet, som giver mulighed for at udbedre problemer via fjerndiagnose.
1.5 Data
Som led i uddannelsen af servicepersonale, arbejde med forbedring af driftssikkerheden og udarbejdelse af analyser har Document People ret til at optage og overvåge telefonopkald og registrere servicedata.
Herudover accepterer kunden, at Document People kan indsamle serviceparametre og data over forbrugsfrekvensen og opbevare disse til brug for beregning af serviceomkostninger, forbedring af driftssikkerheden og analyser af servicemarketing.
Begge parter vil overholde gældende lovgivning om behandling af persondataoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred.
1.6 Kundens forpligtelser
Kunden påtager sig blandt andet at:
– Følge Document People s anvisninger for brug af udstyret.
– Uden ophold give Document People s personale adgang til udstyret og de systemer, som udstyret er opkoblet med.
– Tilse at der er plads rundt om maskinen i henhold til Document People s anvisninger.
– Altid have en uddannet bruger. Al uddannelse betales af kunden.
Ovennævnte er ikke en udtømmende beskrivelse af kundens forpligtelser.
1.7 Serviceafgift vedr. indgåede service og support aftaler på printløsninger
Serviceafgiften består af grundafgift inkl. et antal tryk og en trykafgift. Grundafgiften forfalder til betaling forud. Faktureringsterminen er som anført i kontrakten.
Opgørelse af antal tryk sker kvt. vis, helårligt eller årligt, hvilket afgøres alene af Document People.
Ved aftalens ophør foretages en afsluttende tælleraflæsning hvor kunden bliver faktureret for eventuelle tryk, der er forbrug udover grundafgiften.
Kunden er forpligtet til, efter anmodning fra Document People, at aflæse udstyrets tællere og indrapportere tæller tal. Hvis ind rapportering fra kunden ikke er modtaget af Document People senest 14 dage efter anmodning herom, fastsættes forbruget skønsmæssigt. Eventuelt tryk forbrug udover det som er inkluderet i grundafgiften, vil blive faktureret.
Der foretages ingen kreditering, hvis forbruget er mindre end det, som er indregnet i grundafgiften.
Serviceafgifterne skal betales, uanset om kunden vælger at gøre brug af den aftalte servicedækning.
Alle anførte afgifter vil blive pålagt moms samt eventuelle skatter og afgifter.
1.8 Prisændringer
Document People er berettiget til en gang hvert kalenderår, efter eget valg, at forhøje priserne med op til 5%.
Herudover kan Document People forhøje priserne yderligere, men i så fald har kunden ret til at opsige serviceaftalen til ophør 2 måneder efter prisforhøjelsens ikrafttræden.
Skriftlig opsigelse skal være Document People i hænde senest 14 dage efter prisforhøjelsens ikrafttrædelse.
1.9 Løbetid
Serviceaftalen løber uopsigeligt fra kundens side fra aftalens ikrafttræden og indtil udløbet af den foran aftalte kontraktperiode. Ved kontraktperiodens udløb forlænges aftalen automatisk for et år ad gangen.
Kunden kan dog opsige aftalen med mindst 30 dages skriftligt varsel til ophør ved udgangen af en kontraktperiode.
Fra Document Peoples side kan aftalen til enhver tid opsiges til ophør med et varsel på 30 dage
1.10 Ophævelse
Document People har ret til at ophæve serviceaftalen med øjeblikkelig virkning, hvis:
– Kunden, trods påkrav afgivet efter forfaldsdagen, ikke inden 10 dage har betalt forfaldne serviceafgifter eller andre skyldige beløb.
– Kunden bruger udstyret i strid med de gældende forskrifter og instruktioner
-Kunden går konkurs, standser sine betalinger, indleder forhandlinger om tvangsakkord eller frivillig akkord, træder i likvidation eller anden form for insolvens behandling.
Kunden i øvrigt misligholder sine forpligtelser i henhold til denne aftale.
1.11 Opgørelse
Hvis serviceaftalen ophæves i medfør af punkt 1.10, skal kunden, ud over forfaldne skyldige beløb til Document People betale de i den aftalte kontraktperiode endnu ikke forfaldne serviceafgifter.
1.12 Udvidet serviceabonnement
Dine maskiner bestiller selv forbrugsstoffer inden de løber tør.
Dine maskiner sender selv information om aktuel tæller til Share IT.
Du slipper for at skulle udfylde og returnere tællerbreve 2-4 gange årligt
Du opnår ”flydende” fakturering af dit forbrug og dermed ingen overraskelser
- GENERELLE BETINGELSER
2.1 Forudsætning
Samtlige Document Peoples forpligtelser er under forudsætning af, at udstyr findes på det aftalte installationssted.
Det er desuden en forudsætning, at kunden ikke har anvendt uoriginale reservedele og forbrugsstoffer m.v., eller i øvrigt ladet andre end Document People foretage service eller udbedring af produkter.
Servicearbejdet udføres indenfor Document People s normale arbejdstid efter anmodning fra kunden og kun på aftalt installationsadresse.
Udskiftede dele er Document People s ejendom.
Udbedring af fejl i udstyret, som er opstået ved fejlagtig behandling heraf, reparationer foretaget af uautoriseret personale, ydre påvirkninger, forkerte forbrugsstoffer, manglende normal vedligeholdelse/rengøring, fejlagtigt driftsmiljø (f.eks. spændingsfejl), forkert brug, forkert installation eller tilslutning af andet udstyr eller software eller flytning af udstyret betales af kunden efter Document People s takster.
2.2 Rettidig betaling
Alle beløb med tillæg af moms skal betales senest på forfaldsdagen angivet på fakturaen. Ved betaling efter forfaldsdagen – uanset årsag – er Document People berettiget til at kræve et rykkergebyr samt morarenter af det for sent betalte beløb med 2% pr. påbegyndt måned.
2.3 Ansvar m.m.
Document People fraskriver sig ethvert ansvar for alle garantier, vilkår og betingelser, hvad enten disse er udtrykkelige eller underforståede, foreskrevet ved lov eller på anden måde herunder, men ikke begrænset til faglig kompetence og rettidig omhu ved levering af service.
Document People og dennes eventuelle repræsentanter kan ikke under nogen omstændigheder gøres ansvarlig for driftstab eller andre indirekte tab – herunder omkostninger ved tab af data, forsinket levering, maskinstop og påfølgende reparations tid, andre hændelige skader og følgeskader eller andre omstændigheder.
Document Peoples hæftelse for tab er i øvrigt begrænset til et beløb svarende til 1 års serviceafgift for det produkt, der har medført tabet.
Kun væsentlige forsinkelser kan påberåbes af kunden.
2.4 Force Majeure
Document People er ansvarsfri, hvis aftalens opfyldelse hindres eller bliver urimeligt byrdefuld på grund af omstændigheder, der traditionelt betragtes som force majeure begivenheder, herunder arbejdskonflikter hos Document People eller på grund af mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra andre underleverandører.
2.5 Afkald
Hvis en af parterne, uanset tidspunktet herfor, undlader at gøre en bestemmelse i denne serviceaftale gældende, skal dette ikke fortolkes som et afkald på at gøre bestemmelsen gældende eller retten til efterfølgende at gøre enhver anden bestemmelse gældende.
Intet afkald, hverken udtrykkeligt eller stiltiende, fra en parts side på at gøre en misligholdelses beføjelse gældende, skal anses for et afkald fra denne parts side, på at gøre enhver anden misligholdelsesbeføjelse gældende.
2.6 Aftalebinding
Indgåede kontrakt er ikke bindende for Document People, før kontrakten er tiltrådt af Document Peoples hovedkontor. Kontrakter er fra kundens side bindende for kunden fra underskrift af aftalen. Fremsendelse af faktura betragtes som Document Peoples godkendelse af kontrakten.
2.7 Værneting
Tvist eller krav i anledning af nærværende kontrakt skal afgøres Byretten i ESBJERG.
2.8 Overdragelse
Document People, men ikke kunden, er til hver en tid berettiget til helt eller delvist at overdrage indgåede serviceaftaler til tredje part.
2.9 Trykafgiften
Trykafgiften er beregnet ud fra et A4-tryk, A3-tryk afregnes til dobbelt pris.
3.1 Gebyrer
Document People forbeholder sig ret til at fakturere miljø og ekspeditionsgebyr på i alt kr. 85 pr. faktura, samt gebyr på kr. 60 pr. gang for levering af forbrugsstoffer leveret vedr. serviceaftaler.